Hvordan til at skrive en forretningsplan i fem trin
Mennesker spørger ofte “hvad gør en god forretningsplan? Eller “Hvordan gør jeg min plan attraktive for lÃ¥ngivere og investorer?”.
Det enkle svar er, at lÃ¥ngivere og investorer (jeg vil kalde dem “læsere” fra her pÃ¥ out) er pÃ¥ udkig efter “gode tilbud”. En “god deal” er en, der tilbyder læseren en rimelig forrentning af for risiko antages. Komplet svaret er, at du skulle skrive en plan, som en læser gerne vil læse og derefter fÃ¥ det til læseren, der er pÃ¥ udkig efter din type projektets og niveauer af risiko og afkast. Denne artikel omhandler den første del af ligningen – hvordan til at skrive en forretningsplan at læsere vil ønsker at læse.
Læserne ønsker planer, som klart, præcist og fuldstændigt tillader dem at foretage en indledende bestemmelse om projektet. Her er de nødvendige skridt for at skrive denne plan:
Omskrivning af en fast ejendom udtryk, er de tre vigtigste ting om en forretningsplan, forskning og forskning. Mens andre ting er vigtige (selv kritisk), i sidste ende din plan vil leve eller dø pÃ¥ kvalitet og fuldstændighed af dine oplysninger. For sags skyld, du er ved at risikere din tid og økonomisk fremtid pÃ¥ et projekt – hvor meget information vil du have? Trin et:
1. bliv ekspert i dit projekt. Lær alt om:
De kunder til hvem vil du sælge (dit marked).
Konkurrencen.
De faktiske omkostninger ved driften af din virksomhed (få citater).
De faktiske resultater af lignende projekter.
Din branche.
Projektets fysiske placering(med) og dets indflydelse (hvis nogen) på projektet.
De mennesker, der vil være nøglen til projektet.
(Du er velkommen til at bruge som en guide de spørgsmål, som vi bruger med FundablePlans til forespørgslen en forretningsplan. Den er tilgængelig via e-mail på)
Hvis du har fulgt ovenstÃ¥ende, du nu har fÃ¥et en bunke af forskning – huskesedler, web-sider, rapporter, citater, osv., osv. Men hvad betyder det alt? Trin to:
2. analysere. (ForhÃ¥bentlig) da du først fik ideen til projektet var der en følelse af spænding og en følelse af at “Dette er en sikker vinder”. Nu er det tid til at se, om dine følelser var velbegrundet. Med et kritisk øje, gøre en “SWOT” (styrker, svagheder, muligheder, trusler) analyse pÃ¥ projektet. Bestemme, hvad du er i stand til at gøre for at kapitalisere pÃ¥ S og O og minimere W og T.
Trin et og to kan have ændret noget din “sikker vinder” følelser – hvilket er godt. (Hvis ikke, du enten har ramt pÃ¥ den næste “skiveskÃ¥ret brød” eller du skal gentage de foregà ¥ ende trin). Formodning om, at din forskning og analyse viser en værd, bruge din tid og penge (og at dine læsere) gÃ¥ videre til trin tre:
3. prognose. Det er her de “gummi opfylder vej”. Ved hjælp af din forskning og analyse du vil nu fortælle dine læsere at “Dette er hvad der sker med pengene”. Du vil gøre det med regnskabsmæssig prognoser kaldet “proforma” udtalelser. Give enten tre eller fem Ã¥rs erklæringer med (generelt) det første Ã¥r gjort mÃ¥nedligt, andet og tredje gjort kvartalsvis og (hvis inkluderet) de sidste to Ã¥r gjort Ã¥rligt. Under alle omstændigheder omfatte:
Opererer erklæringer.
Likviditetsbudgetter.
Balancer.
Eventuelt omfatte:
Forskellige nøgletal (lånet til værdi, gæld service presseomtale, osv.)
I tillæg til ovenstÃ¥ende, du bør normalt omfatter en “kilde og anvendelse af midler” viser kilderne af startkapitalen og hvad det vil blive brugt.
Ved dette punkt, du enten sikker pÃ¥ du har en vinder (forskellig fra “en sikker vinder” i, at du genkende forhindringer men er parat til at arbejde gennem dem) eller du vil tilbage til tegnebordet til at genoverveje projektet. Hvis du “har en vinder”, er trin fire:
4. Skriv planen. Naturligvis, du har brug at kunne bruge god grammatik og stavning. Du bør være klar, koncis og komplet. Fyld din plan med overbevisende fakta og erfaringer fra din forskning. Ikke undgÃ¥ W og T fra din SWOT-analyse, snarere, beskriver i detaljer, hvordan du vil hÃ¥ndtere dem. UndgÃ¥ floskler og dine egne meninger – alle ved, at du kan lide tanken, læsere fakta til at bestemme, hvis de kan lide det. Prøv at holde dine svar sÃ¥ kort som muligt og stadig giver fuldstændige oplysninger. Med undtagelse af resumeet, holde dine svar lidt tør og saglig – “kort sagt, sød og til punktet,”.
Resumeet, pÃ¥ den anden side er der, hvor du “sælge Syden”. Det er her, at du gør krav pÃ¥ at din er et dynamisk projekt, der fortjener fuld overvejelse. Du skal tvinge din læser til at læse din plan og fortælle dem, hvorfor du er begejstrede for projektet.
Der er sandsynligvis som mange måder at kompilere en business plan så er der forfattere af dem. En prøve er på. (Det kræver Adobe Reader for at se og omfatter vores logo, som ikke er inkluderet i vores planer.) Du skal knytte til din plan kopier af dokumenter, der refereres til i det og historiske data om virksomheden (hvis det ikke er en start).
Du har nu gjort løver andel af arbejde forlader kun trin fem:
5. gennemgÃ¥ og revidere. Revisionen bør være den første af forfatter og derefter af betroede rÃ¥dgivere – jo flere mennesker, at du kan komme til at gennemgÃ¥ din plan det mere sandsynligt, du er at finde eventuelle problemer, før de bliver fundet af en læser.
Følg ovenstående trin og du vil have en forretningsplan, der vil få læst og forhåbentlig finansieret. Hvis du har spørgsmål om forretningsplaner, er du velkommen til at kontakte mig ved hjælp af den e-mail-linket nedenfor.
Seneste kommentarer